قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح می شود

به گزارش کوتاژنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 24 فروردین) قوه مقننه، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح چند ماده این طرح جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس اصلاحیات کمیسیون را به شرح زیر قرائت کرد که تمامی آنها با موافقت بیش از دو سوم نمایندگان به تصویب رسید.

با توجه به اصلاح تبصره (1) ماده (1) اصلاح ماده (35) این قانون و همچنین تبصره ماده (2) موضوع اصلاح ماده 35 مکرر 1 ایراد شورای نگهبان مرتفع شد و همچنین جز (7) بند (ب) ماده (35) قانون موضوع (1) به دو جزء به شرح زیر تفکیک شد و شماره اجزای بعدی به شرح زیر اصلاح شد: 7- عدم سوء سابقه امنیتی، 8- عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی.

در تبصره (2) ماده 35 قانون موضوع ماده (1) با توجه به اصلاح به عمل آمده در جز (7) بند (ب) ماده (11) و (12) اصلاح می شود و یک سطر به ماده 35 مکرر 1 موضوع ماده 2 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده 35 مکرر 1- شورای نگهبان در اجرای مصوبه مورخ 20دی 96 این شورا در خصوص تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال مذهبی، سیاسی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موضوع بند (10-5) سیاست‌های کلی انتخابات موارد زیر را مد نظر قرار دهد. 2- در جز 3 بند الف ماده 2 عبارت «مذهب جعفری اثنی عشری» جایگزین «مذهب تشیع» می‌شود. 3- در جز 3 بند ب ماده 2 قانون واژه «جریان‌های» قبل از واژه «غربگرا» اضافه می شود.

ماده (11) به شرح زیر اصلاح می‌شود: یک تبصره به ماده (59) قانون به شرح زیر الحاق می شود: وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند ظرف مدت 15 روز از تاریخ درخواست شورای نگهبان مدارک و سوابق داوطلبان ریاست جمهوری را به صورت کامل و مستند ارائه کند و تأخیر، مخل به کشف صلاحیت‌ها، تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات و کارمندان دستگاه‌های ذکر شده مستوجب یکی از مجازات‌های تعزیری در ذیل موضوع ماده (19) قانون مجازات‌های اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه سال 92 در دادگاه‌ها است. این قانون از زمان تصویب لازم‌الاجرا است.

مقالات مرتبط

تحلیل پایتخت در دل مکران

انتقال پایتخت به مکران، با توجه به مزایای استراتژیک، اقتصادی، و اجتماعی، می‌تواند به توسعه متوازن کشور کمک کند. با این حال، اجرای موفق این طرح نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی، و مشارکت تمامی بخش‌های ذی‌نفع است.

پیشنهاد می‌شود که طرح جامع انتقال پایتخت، با تأکید بر توسعه پایدار و تقویت زیرساخت‌های منطقه، در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

توسعه بلوچستان با ایجاد بندر خشک در ایرانشهر

ایجاد یک بندر خشک یا منطقه ویژه اقتصادی در ایرانشهر، با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه در استان سیستان و بلوچستان و اهمیت راهبردی آن، یکی از پروژه‌های کلیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه و بهبود وضعیت لجستیک و حمل‌ونقل در کشور محسوب می‌شود.

برآورد خسارت ها و فرصت های پیش روی تحریم شرکت های هواپیمایی ایران

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سه شرکت هواپیمایی ایران، یکی از نمونه‌های آشکار از استفاده از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای اعمال فشار سیاسی است. این تحریم‌ها اگرچه با دلایل امنیتی و سیاسی توجیه می‌شوند، اما در نهایت تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد ایران و روابط دیپلماتیک این کشور با غرب خواهند داشت. ایران با چالش‌های جدی در صنعت هواپیمایی و تجارت بین‌المللی مواجه خواهد شد و نیازمند راهکارهای جدید و ابتکاری برای مقابله با این تحریم‌ها و حفظ ثبات در اقتصاد و دیپلماسی خود است.

دیدگاهتان را بنویسید