نان بی سر و صدا تر از هر کالایی گران شد

به گزارش کوتاژنیوز، اگرچه هنوز خبری رسمی در خصوص افزایش قیمت نان از سوی متولیان امر از جمله استانداری‌ها وکارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام نشده، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که طی یکی دو ماه اخیر نانوایی‌ها راسا اقدام به افزایش قیمت نان تا حدود ۵۰ درصد کرده اند. البته نرخ‌ها در واحدها متفاوت بوده و در حال حاضر شاهد چند نرخی بودن نان در سطح کشور هستیم؛ به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۳۰۰ تومان می‌فروشند.

سنگک هم یا با افزایش نرخ به مشتریان عرضه می‌شود یا از وزن و کیفیت افزودنی‌های آن کاسته شده است. به این معنا که علاوه بر وزن نان، از کنجد نامرغوب برای آن استفاده می‌شود.

نانوایان در خصوص چرایی این اقدام می‌گویند که به علت افزایش هزینه‌ها، بالا رفتن دستمزدها و افزایش دامنه تورم ناچار به افزایش قیمت شده اند. از سویی دیگر نیز برخی از نانوایان می‌گویند که آزاد پز هستند.

این در حالی است که از شهریور ماه سال گذشته با تعیین نرخ نان برای کلیه نانوایی‌ها، به نانوایی‌های آزاد پز آرد نیمه یارانه ای تعلق گرفت و این نانوایی‌ها عملاً از حالت آزادپز خارج شده و به شکل نیمه دولتی پز درآمدند و به ازای دریافت آرد نیمه یارانه ای مکلف به رعایت نرخ مصوب نان شدند.

البته طی پنج سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۸ اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد و در نهایت در شهریورماه سال ۹۸ پس از درخواست‌های مکرر بالاخره با افزایش قیمت نان موافقت و با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان، نرخ جدیدی برای آن اعلام شد.

از سویی دیگر، طبق آنچه که متولیان بخش نان کشور به صورت تلویحی اعلام می‌کنند، قیمت نان به صورت رسمی افزایش یافته اما هنوز اعلام نشده است.

حسن حنان، قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، هفته گذشته با تأیید افزایش رسمی قیمت نان، اعلام آن را منوط به پایان یافتن ماه رمضان دانسته و گفته بود که امسال تصمیم دولت بر آن بوده است که تا پایان ماه رمضان قیمت نان در سراسر کشور بدون تغییر باقی بماند و پس از پایان این ماه، استانداران اجازه دارند اقدام به تعیین نرخ نان و ابلاغ آن کنند.

همچنین رئیس اتحادیه نانوایان کرج نیز با تأیید افزایش قیمت نان، گفته است: با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیررسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند.

البته وزارت صمت همچنان از افزایش قیمت نان اظهار بی اطلاعی می‌کند؛ در همین رابطه صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت به مهر می‌گوید: هنوز هیچ گونه خبر رسمی در مورد افزایش قیمت نان ابلاغ نشده، از این رو اگر یک واحد نانوایی اقدام به گران کردن نان کند، این اقدام تخلف بوده و مردم می‌توانند این تخلف را به شماره تماس ۱۲۴ اطلاع دهند تا با متخلف برخورد شود.

باید توجه داشت که این عدم اعلام رسمی قیمت جدید نان که موجب گرانی خودسرانه و چندگانه شده، نه تنها به هرج و مرج در این بخش دامن زده بلکه با توجه به حساسیت بالایی که نان دارد، این هرج و مرج می‌تواند به سایر کالاها نیز تسری یابد، از این رو باید متولیان این بخش چه در حوزه شرکت بازرگانی دولتی ایران، چه استانداران و چه وزارت صمت هر چه سریع‌تر تکلیف را مشخص کنند.

ناگفته نماند که از مجموع بیش از ۳ میلیون واحد صنفی نزدیک به ۸۳ هزار واحد صنفی، نانوایی هستند که در سطح کشور فعالیت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به ازای متوسط هر هزار و ۱۶ نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود ۶۰۰ نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با ۱ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است. سرانه نانوایی در تهران هم به ازای ۱ هزار و ۵۰۰ نفر است. به عبارت دیگر به ازای هر ۲۵۴ خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است.

مقالات مرتبط

برآورد خسارت ها و فرصت های پیش روی تحریم شرکت های هواپیمایی ایران

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سه شرکت هواپیمایی ایران، یکی از نمونه‌های آشکار از استفاده از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای اعمال فشار سیاسی است. این تحریم‌ها اگرچه با دلایل امنیتی و سیاسی توجیه می‌شوند، اما در نهایت تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد ایران و روابط دیپلماتیک این کشور با غرب خواهند داشت. ایران با چالش‌های جدی در صنعت هواپیمایی و تجارت بین‌المللی مواجه خواهد شد و نیازمند راهکارهای جدید و ابتکاری برای مقابله با این تحریم‌ها و حفظ ثبات در اقتصاد و دیپلماسی خود است.

بازار عراق از سبد تجارت ایران توسط ترکیه خارج می شود .

ترکیه در سال‌های اخیر توانسته بازارهای تجاری متعددی در منطقه را به…

زنگ خطر تسخیر بازارهای تجاری ایران توسط ترکیه

در سال‌های اخیر، ترکیه با استراتژی‌های دیپلماتیک و اقتصادی هوشمندانه، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرصه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرده است. این کشور، با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز و زیرساخت‌های قوی حمل‌ونقل، توانسته است جایگزین ایران در بسیاری از بازارهای کلیدی شود. در حالی که ایران با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و چالش‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ترکیه با انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری جدید و بهبود تولیدات صادراتی خود، مسیر را برای تسلط بیشتر در بازارهای منطقه‌ای هموار کرده است. این وضعیت نه‌تنها رقابت بین دو کشور را تشدید کرده، بلکه نیاز ایران به بازنگری در سیاست‌های تجاری و اقتصادی‌اش را بیش از پیش برجسته ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید