امروز: دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 18 ذو الحجة 1445 | 2024-06-24
کد خبر: 5865 |
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۵ | ارسال توسط :
61 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

یکی از  چالش های موجود گمرک تعدد مراجع سیاستگذار در بخش تجارت می باشد..تعدد قوانین و بخشنامه و دستورالعمل‌های حوزه تجارت بعضاً متناقض و مبهم بوده و خدمت رسانی در عرصه تجارت را با چالش جدی روبرو کرده است. تعدد قوانین و بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی گاهی متناقض و مبهم بوده و خدمت رسانی […]

یکی از  چالش های موجود گمرک تعدد مراجع سیاستگذار در بخش تجارت می باشد..تعدد قوانین و بخشنامه و دستورالعمل‌های حوزه تجارت بعضاً متناقض و مبهم بوده و خدمت رسانی در عرصه تجارت را با چالش جدی روبرو کرده است. تعدد قوانین و بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی گاهی متناقض و مبهم بوده و خدمت رسانی در عرصه تجارت را با چالش جدی روبرو کرده است.

مطالعه ساختار و حکمرانی گمرکات سایر کشورها حتی کشورهای همسایه نشان می­دهد، به دلیل اهمیت جایگاه  تجارت و بازرگانی در هر کشوری گمرک نیز دارای ساختار مهم و برجسته در هر دولت به حساب می­آید که بدون شک در ساختار در هم تنیده سازمان ها و نهادهای همچون کلافی در هم پیچیده خواهد شد و بدون شک این در هم تنیدگی حاصلش چیزی جز بروز موانع متعدد و سردرگمی و اتلاف زمان و انرژی  نخواهد بود . گمرک ملزم به اجرای حدود ۴۵ قانون داخلی و ۱۵ کنوانسیون بین المللی است و اکنون در کشور ۲۵ رویه گمرکی وجود دارد و هر کدام فرآیند مخصوص به خود را دارند و بسیاری از آنها منجمله پیله وری، کوله بری، ملوانی در سایر کشورها وجود ندارد.به طور معمول در بیشتر کشورهای چهان بیش از چهار رویه گمرکی وجود ندارند.

بدون شک یکی از موانع بزرگ تجارت خارجی در کشور تعدد قوانین و مراجع رسیدگی در این حوزه است که علاوه بر آسیب زدن به استقلال سازمان گمرک کشور باعث پیچیدگی و زمان بر بودن فرآیند تجارت می­شود .

تجارت ایران برای نزدیک شدن به شاخص های بین المللی از جمله تسهیل، تسریع ،شفافیت و … نیازمند کوچک سازی و چابک سازی قوانین و مقررات است که از یک چارچوب مشخص و یک سازمان مستقل مقرر و اجرا گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرنگار کوتاژ نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید