عدم مدیریت صحیح توزیع باعث گرانی های اخیر مرغ و میوه است

به گزارش کوتاژنیوز، محمد مهدی برومندی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: امسال 609 هزار تن سیب و 530 هزار تن پرتقال در سردخانه‌ها ذخیره کرده ایم.

وی با بیان اینکه توزیع و قیمت گذاری میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: براساس دستور العمل‌ها ذخیره سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

برومندی گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تامین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است.

وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیزدیگری است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: براساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.

وی ادامه داد: برای تولید مرغ باید نهاده در اختیارداشته باشیم، اما در 11 ماه سال 99 درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت سفارش نهاده‌ها 36 درصد، تخصیص ارز 18 درصد و خروج نهاده‌ها از گمرک 19 درصد کاهش یافته است و در واردات جو که 50 درصد به آن وابستگی داریم یک و نیم میلیون تن عقب افتادگی داریم.

برومندی افزود: براساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن 130 میلیون قطعه جوریزی انجام می‌دادیم که این کار براساس پایش میدانی و آمار‌ها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تامین کرده ایم.

وی گفت: نهاده‌ها را با قیمت ارز 4 هزارو 200 تومانی بدست مرغداران رسانده ایم.

او اضافه کرد: تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده ایم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: تعداد مرغی که وارد کشتارگاه می‌شود باید با آن چیزی که از کشتارگاه خارج می‌شود در سامانه ثبت شود.

وی درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز کامل به نهاده‌های کشاورزی در امسال گفت: تخصیص ارز بانک مرکزی مانند بارانی است که در طول سال نمی‌بارد، اما یکباره نازل می‌شود در صورتی که این تخصیص ارز باید در زمان‌های متعدد انجام می‌شد.

برومندی افزود: روزانه 800 تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه 5 هزارو 600 تن است 7 هزار و 700 تن تحویل میدهیم.

وی گفت: مشکل اینجاست که مرغ فروشی که 100 کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی که باید 20 هزار و 400 تومان بدست مصرف کننده برساند قطعه بندی می‌کند و کیلویی 50 هزار تومان می‌فروشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ نیز درچند ماه پیش بدلیل صادرات آن در زمان نامناسب آن بود و 60 هزار تن تخم مرغ که باید درکل سال صادر می‌شد در 6 ماه صادر شد.

صمد عزیزنژاد کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: در بحث تنظیم بازار مسئولان باید پاسخ دهند، زیرا مردم همراه هستند، اما مسئولان، مرد دوره جنگ اقتصادی نیستند.

وی ادامه داد: هزینه تولید در ایران 30 درصد، اما در دنیا میانگین 10 درصد و هزینه لجستیک در ایران 25 درصد و در دنیا 8 درصد است و باید پرسید شرکت بازرگانی دولتی که در شرایط تورم و کمبود عرضه نمی‌تواند کاری بکند به چه درد می‌خورد.

او افزود: درباره 130 میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ابهام وجود دارد، زیرا این رقم مغایر مقدار مرغی است که وارد بازار می‌شود.

وی گفت: اگر نهاده و توزیع در بخش مرغ مشکل ندارد پس چرا مردم برای تهیه مرغ در صف می‌ایستند.

مقالات مرتبط

برآورد خسارت ها و فرصت های پیش روی تحریم شرکت های هواپیمایی ایران

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سه شرکت هواپیمایی ایران، یکی از نمونه‌های آشکار از استفاده از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای اعمال فشار سیاسی است. این تحریم‌ها اگرچه با دلایل امنیتی و سیاسی توجیه می‌شوند، اما در نهایت تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد ایران و روابط دیپلماتیک این کشور با غرب خواهند داشت. ایران با چالش‌های جدی در صنعت هواپیمایی و تجارت بین‌المللی مواجه خواهد شد و نیازمند راهکارهای جدید و ابتکاری برای مقابله با این تحریم‌ها و حفظ ثبات در اقتصاد و دیپلماسی خود است.

بازار عراق از سبد تجارت ایران توسط ترکیه خارج می شود .

ترکیه در سال‌های اخیر توانسته بازارهای تجاری متعددی در منطقه را به…

زنگ خطر تسخیر بازارهای تجاری ایران توسط ترکیه

در سال‌های اخیر، ترکیه با استراتژی‌های دیپلماتیک و اقتصادی هوشمندانه، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرصه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرده است. این کشور، با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز و زیرساخت‌های قوی حمل‌ونقل، توانسته است جایگزین ایران در بسیاری از بازارهای کلیدی شود. در حالی که ایران با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و چالش‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ترکیه با انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری جدید و بهبود تولیدات صادراتی خود، مسیر را برای تسلط بیشتر در بازارهای منطقه‌ای هموار کرده است. این وضعیت نه‌تنها رقابت بین دو کشور را تشدید کرده، بلکه نیاز ایران به بازنگری در سیاست‌های تجاری و اقتصادی‌اش را بیش از پیش برجسته ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید