هر روز روایت جدید دلالان. هیچ روش برخوردی وجود ندارد؟؟

به گزارش کوتاژنیوز منصور عالی پور اظهار داشت: در حال حاضر کمبود کالا نداریم و فقط در دو بخش روغن و مرغ دچار مشکل هستیم؛ البته این مشکل فقط مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست بلکه تأمین این دو کالا برای واحدهای صنفی یعنی خواروبارفروشی‌ها هم مشکل شده است.

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: بر اساس ارزیابی انجام شده از سوی اتحادیه، میزان توزیع و جذب روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته، اما با این حال کمبود روغن محسوس است.

وی ادامه داد: البته به دلیل نااطمینانی مردم نسبت به قیمت‌ها و موجودی کالا، مصرف خانوار بصورت احساسی تغییر کرده و از مصرف بهینه خارج شده است و مردم یک مقداری کالا در خانه انبار می‌کنند؛ اما وضعیت فعلی فقط مربوط به خرید خانوار نیست بلکه به طور کلی مجرای خروجی روغن مشکوک شده است چراکه تولید و توزیع فراتر از سال گذشته بوده و اینکه مشکل پیش آمده است نمی‌تواند صرفاً مرتبط با رفتار خانوار باشد بلکه باید بخش دلالی و قاچاق را بررسی کرد.

عالی پور گفت: وقتی وضعیت بازار به شکلی شود که عده‌ای احساس کنند می‌توانند کالا را در بخش دیگری بفروشند، واسطه گری فعال می‌شود و وضعیت فعلی کاملاً بیانگر آن است که دلالان در بازار روغن و مرغ فعال شده‌اند.

نایب رئیس اول اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: کالا در فروشگاه‌ها وجود دارد و کمبودی نداریم اما به نظر می‌رسد دلالان روغن را از فروشگاه‌ها خریداری و جمع می‌کنند. در واقع صد در صد توزیع بیشتر صورت گرفته ولی باز هم روغن کم است و مردم باید برای خرید صف بایستند.

عالی پور تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید به صورت جدی به این بحث ورود کنند زیرا به نظر می‌رسد بخشی از کالای خریداری شده و به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

وی افزود: از سویی دیگر نیز قیمت سوبسید دار مرغ باعث شده این بخش برای دلالان جذاب شود تا مرغ را در بازارسیاه عرضه کنند.

زمانبندی فروشگاه‌ها برای عرضه کالا!

عالی پور گفت: فروشگاه‌ها دقت می‌کنند که روغن به دست دلال نیفتد از این رو بیشتر فروشگاه‌ها موجودی روغن را در ساعاتی از روز در قفسه‌ها می‌چینند که ساعت خرید خانوار است؛ به عنوان مثال در ساعات صبح بیشتر دلالان به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و فروشگاه‌ها مجبور هستند که چنین تدابیری بیاندیشند. از سویی دیگر باید مدنظر داشت که موجودی انبار فروشگاه‌ها محدود است و اگر دلالان روغن را خریداری کنند دیگری چیزی برای خانوار باقی نمی‌ماند. ناظر می بیند که روغن در سطح فروش نیست ولی نمی‌داند که اگر فروشگاه بدون زمانبندی کالا را در قفسه بچیند دلال کالا را خریده و می‌برد.

وی افزود: بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی روی سیستم توزیع نظارت می‌کنند که در حال حاضر سیستم توزیع اشکال زیادی ندارد زیرا پس از تولید، کالا به صنوف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار ارسال می‌شود. بنابراین مشکل اصلی را دلالان و قاچاقچیان ایجاد کرده‌اند و متولیان امر همچون ستاد مبارزه با قاچاق باید به این بحث ورود کنند.

عالی پور گفت: هفته گذشته این مباحث را در وزارت صمت مطرح کردیم اما ورود وزارت صمت به تنهایی کافی نیست.

نایابی و گرانی کالاهای اساسی بویژه روغن و مرغ طی ماههای گذشته چنان دامنه پیدا کرده که رهبر انقلاب نیز اخیراً با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گفتند: این وضع در آستانه عید «غُصه بزرگی» ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.

مقالات مرتبط

برآورد خسارت ها و فرصت های پیش روی تحریم شرکت های هواپیمایی ایران

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سه شرکت هواپیمایی ایران، یکی از نمونه‌های آشکار از استفاده از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای اعمال فشار سیاسی است. این تحریم‌ها اگرچه با دلایل امنیتی و سیاسی توجیه می‌شوند، اما در نهایت تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد ایران و روابط دیپلماتیک این کشور با غرب خواهند داشت. ایران با چالش‌های جدی در صنعت هواپیمایی و تجارت بین‌المللی مواجه خواهد شد و نیازمند راهکارهای جدید و ابتکاری برای مقابله با این تحریم‌ها و حفظ ثبات در اقتصاد و دیپلماسی خود است.

بازار عراق از سبد تجارت ایران توسط ترکیه خارج می شود .

ترکیه در سال‌های اخیر توانسته بازارهای تجاری متعددی در منطقه را به…

زنگ خطر تسخیر بازارهای تجاری ایران توسط ترکیه

در سال‌های اخیر، ترکیه با استراتژی‌های دیپلماتیک و اقتصادی هوشمندانه، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرصه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرده است. این کشور، با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز و زیرساخت‌های قوی حمل‌ونقل، توانسته است جایگزین ایران در بسیاری از بازارهای کلیدی شود. در حالی که ایران با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و چالش‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ترکیه با انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری جدید و بهبود تولیدات صادراتی خود، مسیر را برای تسلط بیشتر در بازارهای منطقه‌ای هموار کرده است. این وضعیت نه‌تنها رقابت بین دو کشور را تشدید کرده، بلکه نیاز ایران به بازنگری در سیاست‌های تجاری و اقتصادی‌اش را بیش از پیش برجسته ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید